Sep 11, 2015

~al fatihah~


esok dah genap seminggu tok pergi mengadap illahi..ya allah tempatkan lah tok mama ditempat orang yang kau kasihi..amin...
 
dalam idup aku..aku xpernah rapat dengan mana2 nenek..belah umi aku atau pun abah..baik pun biasa2 je la..tapi x de la setiap cuti sekolah terus nak balik kampong duk melekat dengan nenek kat kampong...cuma aku terlalu baik dengan nyang belah abah aku dulu..dari kecik lagi bila balik je kampong bilik dia la aku tuju dulu..tidur makan semua dengan dia..seingat aku dia meninggal waktu umur nya 90+...waktu tu aku kat UITM Sabah..balik je cuti sem..family bagitaw yang nyang aku dah sebulan meninggal..diaorang sorang pun xde bgtaw aku..alasannya sebab aku nak final exam..ermm..rasanya nak back kick semua orang..sedihnya allah saja yang tahu..balik terus nagis sepuas2 nya kat bilik dia..dari kecik beb dia la tempat bermanja..sebijik gula2 pun kalau ada dia akan simpankan untuk aku..masakan aku boleh lupakan dia..oh tuhan...,moga dia damai disana...
 
bila kenal arwah tok mama nie..tak tahu kenapa senang je aku nak rapat dengan dia..dia soft spoken..lembut je bila cakap..xde bezanya layanan antara cucu sendiri dengan cucu menantu nie..sama je..mungkin tu la buat aku rasa dekat sangat dengan dia..mula tahu pasal dia..waktu aku start rapat dengan husband aku lagi..maksudnya kami x couple lagi..husband aku selalu cerita [asal nenek dia..dia selalunya bila cuti sem je balik kampung..asal de cuti je balik kampong..waktu tu aku pun heran..besar2 pun cuti sem je balik kampung cam kanak2 rebina..sekarang baru aku tahu..kenapa dia selalu balik kampung...tokmama memang kesayangan husband aku selepas mak dia..ye la tokmama yang banyak jaga n manjakan dia dari kecil..habis pokok buluh kat belakang umah dia tebang kot2 gatal badan cucu dia..cucu first la katakan..selalu je dia bagitaw husband aku suh balik buat umah kat penang..leh duk dekat dengan dia..heheh..aku on je..kesayangan husband aku..tu la kesayangan aku jugak..tapi sayang xlama leh makin kenal dan rapat dengan tok..serius tok..lepas nyang meninggal izat paling sedih bila tok xde..dan izat tahu khairi pun sama...izat ada waktu khairi mula2 tahu tok dijemput illahi..izat x pernah tengok dia sedih macam tu..tapi anak laki biasala kan ego tinggi..lepaskan semua..pastu buat2 xde ape..tapi aku tahu dalam hati dia macam mana..smpai sekarang..dia selalu bgatw rindu kat tok..amsyar pun sama..asyik2 sebut nenek dah xde ke..nenek dah xde ke..budak kecik pun rasa tok..kehilangan tok..
 
allah lagi menyayangi tok..semoga tok tenang dan damai disana..khairi ,izat,amsyar,aisyah kan ingat tok sampai bila2..insyaallah kalau kami di kurniakan anak lagi..mereka pun akan tahu psasal tok..
 
~al fatihah~

No comments:

Post a Comment