Jun 4, 2013

i'm not a superwomon..i'm a mother!!

aku terpanggil untuk buat entry pasal "anak"..bila ingat kata umi aku dulu tiba2 rasa nak menangis..betul kata umi..bila aku ada anak nanti baru lah aku tahu susah senang untuk besarkan anak.aku anak pertama dalam keluarga..aku dah diajar untuk memimpin adik2,diajar tegas,diajar disiplin.abah aku memberi aku peluang waktu aku masih muda remaja lagi untuk buat keputusan sendiri.aku x pernah harapkan sesiapa untuk buat keputusan dalam hidup aku..baik buruk keputusan itu aku yang akan tanggung..kata hubby..dia suka kan aku sebab aku tegas..!!tegas ke aku??aku dan hubby ada cara yang berbeza dalam membesarkan anak..kami ada pendapat masing2..sebelum aku ada anak..hubby selalu cakap..yang aku nie sure akan garang dengan anak nanti..sebab aku nie cepat marah..dan dia??semestinya paling rapat dengan anak..sebab dia xsuka marah2..tapi lain pulak yang jadi..sekarang nie aku tengok hubby aku lak yang garang dengan anak..dia jarang marah2 or tinggi suara dengan aku..tapi bila anak meragam..boleh tahan garang jugak laki aku nie..lain pulak dengan aku..aku sememang cepat marah,tapi bila dengan anak hati nie lembut pulak..bila dah termarah anak mula la rasa xsedap ati..rasa bersalah..sampaikan xboleh tidur..rasa nak kejut dia bangun nak main2 dengan dia..biar hilang rasa bersalah nieh..ya allah kuat nya pengaruh anak dalam hidup aku..


 
 hubby dengan anak tegas,contonya kalau amsyar meraung kat seat belakang nak duduk depan dia akan berkeras x bagi duduk..sampai la amsyar xde suara duk menagis..tahan lak telinga dia..!!kuat membebel pun satu..bila amsyar buat salah..mesti kena bebel..padahal bagi aku mana la budak tuh nak faham..nama pun budak..dia sure akan explain panjang2 ape yang betul dan ape yang tak..last2 amsyar gelak je dengar..satu lagi aku perasan dia mudah marah amsyar bila amsyar buat aku stress.aku selalu kena control emosi kat rumah untuk elak amsyar kena marah..


 
aku??masih cuba jadi terbaik buat amsyar..aku cuba berkelakuan terbaik didepan dia..dan yang paling penting..cakap perlahan (sebab aku x suka orang cakap kuat2..walau pun aku kdg2 terkuat jugak..hahaah)aku nak bagi yang terbaik untuk dia..tapi kadang2 xtermampu..sedih sangat..kalau oleh x nak cakap kasar2..tapi bila letih dan dia meragam..secara automatic terkasar jugak..umur dia wartu nie.sangat cepat terikut dengan ape yang dia tengok..ermm..ya allah..jadikan aku ibu yang terbaik!!

No comments:

Post a Comment