Mar 21, 2016

~kepanasan~



Allhamdulillah..dah berlalu dugaan kecil dari Allah buat family kecil aku nie..last 2 week yang tersangat memcabar...dengan ujian kemarau kat Malaysia nie..aku jugak diuji dengan kesihatan anak2..bukan anak2 je la..kesihatan aku dan hubby sekali..peritnya bila ingat balik..mula2 yang demam kat rumah tu aisyah..lama jugak dia demam on off..dekat 2 minggu jugak..dah bertukar klinik..xtaw le berape jenis ubat yang masuk dalam badan dia..lepas aisyah ok..sambung pulak dengan aku..demam dengan suhu tinggi..selsema ..batuk..symptom sama je dengan aisyah..nasi nasib x lama..dalam 2 hari aku dah ok sikit..

ingat kan ok ler kat situ..rupanya sambung dengan amsyar la pulak..hahaha..rasanya nak joget..bila amsyar demam dia berjankit dengan  aisyah sekali..lagi la pening nak jaga dua2..dengan aku pun x recover sepenuhnya lagi..hubby pulak nak kena outstation ke Sarawak..waaaa..nak nagis rasanya..
tapi disetiap kesusahkan allah pasti serta kan dengan pertolongan dia..nasib baik amsyar demam x lama..cuma aisyah je..last bawak pegi jumpa pakar kanak2 baru la dia ok sikit..tapi x habis kat sini okey...hubby pergi serawak demam pulak kat sana..pastu kazen aku yg teman aku kat umah pun..demam jugak..semua berjankit pattern demam yang sama..doctor cakap demam virus..kebiasaan jadi bila kemarau nie..so kena banyakkan minum air masak..kita yang tua nie xpe la senang nak minum..yang kecik2 tu susah sikit nak paksa..last nya aku bagi la susu banyak2..

kat sini de sedikit tips untuk manjaga kesihatan musim kemarau nie..:-

Cukup Istirahat


Inilah bagian terpenting dalam menjaga kesehatan tubuh, baik di musim panas maupun hujan. Jangan terlalu memaksakan diri, terutama dalam cuaca yang ekstrim. Ada baiknya beristirahat sebelum memulai aktivitas baru, dan selalu usahakan untuk tidur yang cukup.

Perbanyak Minum Air Putih


 Karena tubuh kita mengandung 80% air, maka akan sangat baik tentunya kalau kita banyak meminum air putih, sehingga tidak akan mudah mengalami dehidrasi. Karena pada musim panas kita akan lebih sering berkeringant dan banyak kehilangan cairan tubuh.


Pakaian Tipis dan Cerah


Untuk mengurangi intensitas keringat, pakailah pakaian dengan bahan yang dapat menyerap keringat seperti katun. Pilihlah pakaian yang tipis sehingga  anda tidak merasa panas. Warna pakaian yang cerah lebih baik karena dapat memantulkan panas.

 Jaga Kebersihan Makanan


Selain panas, pada saat musim panas juga akan sangat berdebu. Selalu jaga makanan tetap bersih dari debu. Pada saat menyimpan makanan, jangan biarkan makanan terbuka. Saat mengambil makanan pastikan tangan anda dalam keadaan bersih.

 Penuhi kecukupan Vitamin dan Gizi


Agar daya tahan tubuh tetap terjaga, selalu penuhi asupan vitamin dan gizi bagi tubuh anda. Vitamin dan gizi dapat terpenuhi dengan mengkonsumsi sayur dan buah. Anda juga dapat memenuhi kebutuhan vitamin bagi tubuh anda dengan mekonsumsi multivitamin atau suplemen. Pengkonsumsian suplemen diharapkan mampu memperkuat sistem imun, sehingga akan lebih tahan terhadap penyakit.

Berdoa


Jangan pernah lupa berdoa kepada Tuhan agar diberikan kesehatan dan dijauhkan dari sakit. Karena sekuat apapun kita berusaha agar tidak sakit, namun jika Tuhan mengkehendaki kita sakit maka tiada daya untuk melawan. So, don't forget to pray. 

No comments:

Post a Comment