Oct 20, 2011

mari menabung!!


My baby amsyar sedang tidur..it good time 4 me nak update blog..hehe..actually baru lepas borak dengan adik ipar pasal simpanan dan pelaburan.nasib perangai suka menabung dari umi aku nie mengalir dalam diri.lepas keje nie baru la tahu makna duit nie..dulu taw mintak je..habis mintak!habis mintak!mana nak rasa susahnya cari duit.bila dah keje nie..baru la terbuka hati aku nie nak manabung..lagi pon aku memang suka menyimpan aset..ada ke yg x suka??hahha..


first time aku keje..benda pertama yang aku buat ialah ambik insuran..nie amanat lecturer aku dulu..untuk masa depan katanyer..mana la kita tahu kita akan sakit or ditimpa kemalangan.tapi aku tak ambik insuran saja,aku ambik plan insuran dan simpanan.nanti tua dapt la pulangan balik..rugi beb kalau bayar je..kalau xde kemalangan or sakit buat rugi je..






yang kedua..cari aku menabung melalui tabung haji..tiap2 bulan aku deduct dari salary aku..kalau tak buat macam tu xde maknanya aku nak simpan..tiap tahun pun deviden dia banyak jugak..berbaloi la jugak..walau pon tak banyak sangat..dapat pegi haji lagi..wah..nagis metua aku baca nie..hahah





Yang nie yang paling famous sekarang..ASB!!sekarang pon bank-bank de banyak tawarkan loan untuk ASB nie..bila dikira balik..berbaloi jgk melabur kat sini.deviden dia tinggi sikit dari Tabung haji,tapi tetap ada kelebihan dan kekurangan la..depand pada kita!!bagi aku nie salah satu dari cara nak menabung bagi orang yang boros macam aku nie.





last one..KWSP..yang nie biasa la..bagi yang berkerja automatik akan dicarum kan oleh majikan..sangat berguna pada wartu tua kita.tambah2 lagi sekarang nie akaun 2 dalam KWSP kita nie boleh dikeluarkan untuk beli rumah dan belajar..bagus gak kerajaan buat cam tu.org yang nak sambung belajar n xde duit cam aku nie dapatla gunakan duit KWSP nie untuk belajar..


Sekarang nie banyak lagi yang timbul untuk kita melabur..emas la..hartanah la..tu semua dalam perancangan..aku lagi tertarik pelaburan emas..tengah kumpul duit untuk beli emas..lagi pon harga emas nie xakan jatuh..nie semua untuk masa depan..orang perempuan kena bijak dalam menguruskan wang..kita tidak tahu nasib kita kemudian hari..jadi dengan adanya simpanan2 macam nie sedikit sebanyak dapat menjamin masa depan kita.hhahahha..wah!!!!bersyarah lak aku nie..stop dulu kat sini..amsyar dah nagis nak susu..heheh..daaaa!!!

No comments:

Post a Comment