Apr 21, 2014

~sebaik perancangan~

dah hampir 6 bulan umi kena strok..xtahu nak cakap masa berjalan cepat atau lambat..dari boleh berjalan pastu kena lagi serangan ke dua..xboleh jalan balik..dugaan dari allah..nak mengeluh??kalau la mengeluh tu x berdosa..setiap saat kot aku mengeluh..kalau la putus asa dan menyerah tu kebaikkan..dah lama aku surrender dan angkat tangan..tapi allah x kan menguji benda di luar kemampuan kita..jadi bila allah bg ujian ini untuk aku.bermakna aku mampu menerimanya..dah lama sangat dah..allah bagi aku nikmat..dia tarik sikit nikmat tu xsalah kot..mungkin untuk hapus dosa aku.
 
dalam masa 6 bulan nie jugak la..aku berulang alik balik Kelantan..duit x payah cakap la..selalu x cukup..tapi yakin allah x kan putuskan rezeki aku..xcukup tu biasa la..org kaya raya pun x pernah cukup kan??janji aku boleh luangkan masa jugak..kesian jugak adik2 aku je yang asyik duk jaga..nak jaga orang kena strok nie perlukan 200% kesabaran..perangainya ya allah..kalah budak2..kalau x sabar memang la kumpul dosa ye la kot..nak makan benda yang dia xleh makan..bila x bagi mula nak menangis..bila suh jalan2 buat excises  sikit2..malas je tengok..asyik nak tidur je..ermm..bila tanya2 kawan2 yang berpengalaman jaga parent mereka yang kena strok semua macam cakap benda yang sama ye..jadi kena sabar je la..
 
 sumpah ya allah..aku x berkira pasal masa dan duit..aku boleh korbankan asalkan umi sihat..nasib de husband yang sangat memahami..kalau x..xtaw le..last check up..result sangat mengembirakan...tekanan darah normal..kolestrol normal..kencing manis normal..buah pinggang ok..allahamdulillah..harap lepas nie dia kuat sikit..kuat untuk bangan..ada daya usaha sendiri nak cepat baik..macam mana pun anak2 tolong..semangat diri sendiri pun penting jugak..sekarang umi kena buat fisioterapi setaip minggu..belajar balik tentang pergerakkan..cara jalan..cara nak pengang sesuatu..semua kena belajar balik..bila fikir balik..sedihnya bila tengok dia lupa banyak benda..sekali lagi pujuk diri sendiri yang allah ada sebaik2 perancangan..
 
aku yakin dengan kuasa doa..aku x kan mengalah..dah usaha bawak berubat..selebihnya kita doa je la..allah punya perancangan semua nya...
 
 


No comments:

Post a Comment