Aug 17, 2014

~main masak2~

setiap tahun aku mesti Tanya hubby..tahun nie kita buat open house x??n dia mesti cakap xpayah la..tapi last nya terbuat jugak..rasanya selama kawin nie sekali je kot x buat open house..tu pun masa aku sarat mengandung..kalau buat jgk..mau aku terberanak awal.hehe..tahun lepas open house kami gabungkan dengan birthday anak n house warming..jemputan pun ramai lah sikit so panggil la catering je senang..habis orang datang dia orang tolong kemas kan semua..untuk tahun nie kami just jemput jiran2 dan kawan hubby je so aku masak la sendiri..
 
asalnya aku ingat nak buat nasi dagang..tapi memandangkan periuk untuk nak kukus nasi tu kecik sangat so aku tukar la ke menu lain..buat la mee kari..xde la leceh sgt..yg penting x payah nak berkukus bagai..mula 2 start masak dlm kul 9 mlm..buat 2 menu lain dulu..kuah nasi himpit dengan kuzi..nasib baik ada kazen n adik nak tolong..kalau aku sorang pengsan..3 orang buat keje pun dalam kul 2 pagi jugak baru settle..kami tidur dulu esok pagi sambung buat mee kari pulak..
 
pagi2 dah xcited sangat dah nie nak masak..tiba2 gas la pulk habis..haha dugaan betul..terpaksa kejutkan hubby tidur suh pg beli gas kejap..nasib baik bahan untuk menumis dah sediakan awal2 semalam..xde la kelam kabut sangat..allhamdulillah dalam kul 12 pagi semua dah siap..bila dah siap tu seronak pulak..tengok makanan terhidang..patut la umi aku dulu suka sangat buat makan2 nie..rupanya..kepuasan..penat tu memang ler penat..tapi seronak bila orang datang rumah.wartu nie ler nak kenal jiran2 n jumpa kawan2 lama..kan??
 
  keadaan dapur sebelum diserbu
 
 
 nasi himpit dan kuzi in the making
 
 
 mee kari dah siap hidang..
 
 
 cream puff..yg nie dulu yg habis..lain kali kena order lebih sikit..
 
 mee kari.
 
 
 kuzi dan nasi himpit
 
 
roti jala..yang nie tempah je..xsempat la nak menjala bagai..hehe

2 comments:

  1. semalam first time wat rumah terbuka..penat macam nak pengsan..haha

    ReplyDelete
  2. kan..?haha..tapi bila tetamu dtg makn..happy tgk diaorg makan..

    ReplyDelete