Jan 23, 2014

~ku fikir..ku renung dan ku tilik~~

macam2 je kes kanak-kanak sekarang nie kan?ermm..risau?? allah je yang tahu..tapi ape la yang kita boleh buat dari ambil langkah berjaga2..manusia sekarang dah tak pedulikan dosa pahala..ape tah lagi hukuman dunia nie..hukuman yang allah janjikan pun manusia dah tak takut sekrang nie..ya allah..hati ibu mana yang x risau..setiap masa doa je la yang dapat dipanjatkan agar allah menjaga dan melindungi anak-anak kita..

hari nie bukan nak buat entri pasal kes keganasan kanak-kanak pun..aku nie sape la nak bercakap pasal hal serumit tu..aku hanya rakyat Malaysia yang punyai anak lelaki dan berharap akan dikurniakana nak perempuan nanti..wink~~tapi hari nie nak citer pasal satu kisah..yang aku rasa boleh dijadikan iktibar pada ibu bapa sekarang..sekali lagi aku bagitau aku bukan sape2..aku hanya seorang ibu yang mahukan yang terbaik buat anak ku..itu sahaja.~~tapi macam mana aku nak mulakan??macam mana aku nak sampaikan agar kalian semua mengerti ape yang aku cuba katakan kan..bukan yang nak menunjuk pandai..~~

berharap selepas aku ceritakan perbualan ini..kalian mengerti~~

aku : macam mana keadaan mak kau sekarang..okey sikit x?

kawan:macam tu je..xde perubahan..

aku:ooo ye ke..xpe2..sabar2 harap nanti ada lah perubahan tu..cuma kena bersabar lah dengan
karenah dia sekarang nie..org sakit memang macam tu..umi aku pun kadang pening aku dengan dia..

kawan:kan??tapi beb..aku nie jenis yang x rapat dengan amak aku..dari kecik lagi..mak aku nie cari aku pun bila perlu je..xde la nak manja2 kan aku nie..sekarang nie bila aku nak jaga dia..n buat baik dekat dia..dah x boleh beb..aku rasa cam jauh je dengan dia..

aku:hah??xbaik wei..macam tu..mak ko kan tu..kalau x ikhlas pun berlakun je la..jangan bagi dia sakit ati..

kawan:tu la..aku try arr sekarang nie..silap dia jugak..xde pun cuba nak rapat dengan aku..nak manja2 kan aku..bila dah sakit macam nie baru nak harapkan aku layan dia dengan baik.mana boleh beb!!!

aku:(diam)

diam..bukan bererti hilang kata2..diam aku diam berfikir..jauh dihati aku bersyukur allah ketemukan aku dengan satu pengajaran.pengajaran dalam aku nak membesarkan anak aku.betul la kata orang..ape yang kita beri itu lah yang kita dapat balik..sama dengan kes kat atas..mak kawan aku xpernah tunjukan kasih sayang pada anak-anaknya..tak pernah belai dan nasihat dengan cara kelembutan..cari kasih sayang..tak pernah tunjukkan keperihatinan..dan bila dah dah tua dan sakit..agak sukar untuk dia dapatkan kasih sayang seperti mana yang dia harapkan..ermmm..ya allah..kelas untuk aku belajar erti kehidupan ada setiap sudut dunia mu..terpulang pada ku untuk menilainya..terima kasih ya allah..

ku harap ini tidak terjadi pada aku bila aku tua nanti..dan insyaallah..aku juga tidak akan melakukan benda yang sama pada orang tua ku..insya allah ya allah!!



picture sekadar hiasan..kerana aku terlalu bersyukur allah pinjamkan aku sebuah keluarga kecil yang hebat ini..

No comments:

Post a Comment