Jan 13, 2014

~Baru ku tahu~

eis...asyik citer pasal penyakit je kan..hahah..saje je nak share dengan ko orang semua..pernah dengar pasal penyakit OCD x? Obsessive Compulsive Disorder (OCD) adalah penyakit yang menyebabkan seseorang memiliki keinginan (obsesi) dan dorongan untuk mengulang-ulang perilaku tertentu (kompulsif) berkali-kali. Kadang mereka mengetahui bahawa obsesi dan kompulsinya tidak masuk akal, tetapi mereka tidak boleh menghentikannya. Tanpa melakukannya mereka akan merasa gelisah atau cemas. Penyakit ini boleh menganggu kehidupan kita semua dalam segi hubungan, pekerjaan ataupun pendidikan.macam takut je baca kan?citer nie bermula masa aku belajar..bila cuti2 aku biasa habiskan masa kat rumah makcik aku..sepanjang aku ada kat rumah dia..aku perasan..makcik aku nie tersangat la rajin..balik keje penat2 pun dia still boleh kemaskan rumah..basuh toilet..basuh baju..lantai kat rumah dia tu aku rasa dah boleh buat cermin kot..tapi tiap2 hari dia akan mop n sapu bersih2..mula2 aku fikirkan dia sememangnya rajin dan suka bila rumah dia dalam keadaan teratur..tapi bila aku dah kahwin dan aku sendiri yang face benda nie baru la aku sedar benda nie tak normal..

satu hari..aku kat office tiba2 rajin pulak aku nak google pasal benda nie..google punya google..baru la aku jumpa simpton OCD tu ada pada aku..salah satu simpton OCD nie adalah terlalu obsesi nak rumah kemas je..sebagai contoh la..bila aku balik keje..mood ok je..tapi bila sampai kat rumah..tengok rumah berselerak..sure aku akan jadi bad mood..walau pun badan letih macam mana pun aku akan pastikan sebelom aku tidur..rumah..dah teratur dan kemas semuanya...aku nie boleh dikatakan cepat marah la jugak..especially bila aku cari barang tak jumpa..jadi nie adalah salah satu cara untuk aku kurangkan marah aku..aku akan pastikan semua benda dalam keadaan teratur dan berada ditempatnya..so bila nak cari kejap je jumpa..kan??

ermm..pasal lantai2 nie pulak..hampir setiap hari aku akan mop lantai rumah..hubby selalu bising..dia kata lantai bersih je..tapi aku cam x best je..bila tak mop atau sapu rumah tiap2 hari..kadang2 benda nie buat aku stress jugak..je la kan..balik keje dah penat..dengan adanya anak kecik lagi..mesti la bertaburan mainan dia..normal la kalau umah bersepah pun..aku selalu je pujuk hati aku macam tuh..supaya aku nie lebih relek..ermm..hampeh..sure malam aku x boleh tidur..teringatkan keje rumah yang tak settle..last aku bangun jugak tengah2 malam untuk kemas kan rumah..sampaikan aku terpaksa sorok2 sapu..or mop lantai..dari hubby aku..takut kena bebel..dia bukan nya ape..xnak aku penat je..baikkan hubby aku??hehehe

tu bab dalam rumah..toilet pun sama..tapi xde la hari2..paling 2,3 hari sekali mesti aku bising pasal toilet..dah la dengan masalah sakit belakang aku nie..bukan senang nak sental toilet setiap masa kan..tapi ada aku kesah..lepas cuci..aku cuci lagi..pastu aku masuk tengok lagi..kot de yang x cuci betul2..waaa!selalu kena bebel pasal nie..aku ingat benda biasa tapi rupanya penyakit okey!!.hahah..tapi x kronik lagi kot..

nie ada sedikit penerangan pasal OCD nie..boleh tambah pengetahuan tu kan..??

Gejala Penyakit Obsessive Compulsive Disorder (OCD)
Gejala penyakit OCD dikelompokkan menjadi dua macam. Yaitu gejala Obsesi dan gejala Kompulsi. Gejala Obsesi ditandai dengan munculnya berbagai pikiran, ide atau dorongan yang tidak diinginkan yang terus saja datang tanpa henti. Dorongan ini terus saja ada di kepala anda, bisa menyebabkan kecemasan dan rasa takut. Ketakutan ini bisa menyangkut pikiran tentang seksual, kekerasan penyakit serta infeksi. Beberapa contoh gejala OCD Obsesi adalah :
  • Takut kotor, terkena kuman ataupun infeksi.
  • Ketakutan pasangan mendapatkan bahaya saat mengemudi.
  • Takut membahayakan diri sendiri ataupun pasangan.
  • Selalu merasa resah. Banyak pikiran negatif yang ada di pikiran seperti perasaan lupa mengunci pintu, lupa mematikan kompor dan lain-lain.
Gejala Kompulsi ditunjukkan dengan adanya kelakuan yang dilakukan secara berulang-ulang untuk menghilangkan gejala obsesi di atas. Gejala ini misalnya :
  • Mencuci tangan terus menerus untuk menghilangkan kotor, kuman, atau infeksi.
  • Berdoa secara terus menerus yang diakibatkan oleh kecemasan yang berlebihan.
  • Melakukan hal-hal yang aneh atau diluar kewajaran.
  • Mengulang sesuatu hingga anda merasa hal tersebut sempurna namun tidak akan pernah terasa sempurna.
opppsss..sebelum lupa aku dah jumpa someone yang de penyakit sama dengan aku..boleh tengok kat sini..haha http://surayasulatin.blogspot.com/2013/09/siapa-ada-simptom-ocd-angkat-tangan.html

No comments:

Post a Comment