Jan 1, 2014

~Panic Attack~

halooo...first entri untuk tahun 2014..btw sebelom tu wish selamat menyambut tahun baru la dulu ye..2013 dah pun berlalu..2013 yang sangat mencabar untuk aku..terlalu banyak suka duka..namun setiap yang berlaku aku jadikan pengajaran dalam hidup aku..pendek ceritanya 2013 adalah sekolah paling hebat untuk aku.allhamdulillah..diharap allah berikan kekuatan pada aku untuk menempuhi hari2 mendatang..disebabkan suka duka nie la banyak merubah hidup aku..
 
31 December 2013..siang hari aku berjalan seperti biasa..balik dari keje..hubby ajak aku pergi pasar malam..nak cari makanan katanya..eloklah aku pun malas nak masak !!..balik dari pasar malam aku mandi dan sembahyang seperti biasa..tiba2 pulak badan rasa lemah..penat sangat..so lepas sembahyang aku baring je la..harap2 hilang lenguh2 badan nie..tapi makin kuat la pulak..seluruh badan rasa kebas..rasa jantung berdegup kencang..rasa nak tercekik..susah bernafas..ya allah ape lagi la sakit aku nie..terus panggil hubby kat bawah..hubby naik je kat atas..aku tiba2 rasa nak muntah..ape lagi habis semua makanan yang aku makan petang tadi..perasaan aku nie allah saya yang tahu..dada rasa macam nak pecah..badan lemah..rasa nak pitam..aku hanya mampu sebut "allah..allah" je..hubby pun dah risau gila..suh aku siap2 cepat2..terus bawak aku ke hospital..
 
sampai je kat hospital..badan masih kebas..aku jadi menguap..hubby cakap kurang oksigen..aku rasa macam susah sangat nak bernafas..cepat la nama aku dipanggil..xtahan dah rasa nie..masuk bilik doctor je..aku terus bagataw ape yang aku rasa..nasib doctor perempuan..xde la sengan sangat.muka doctor tu tenang je..bila aku citer semua tu..pertanyaan pertama yang keluar dari mulut doctor.."awak stress ke??"aku diam je..pastu doctor Tanya pulak.."awak banyak minum kopi x?"aku jawab kebelakangan nie memang la aku selalu minum kopi..dulu atas nasihat doctor aku dah stop dah minum kopi..lepas bersalin nie aku jadi ketagih balik..tapi x kan sebab kopi kot!!!!
 
doctor mula test tekanan darah dan jantung aku..semua normal..pastu doctor dengan tenang je cakap..awak sebenarnya kena PANIC ATTACK..ya allah ape la pulak panic attack nie..merujuk pada penerangan doctor panic attack nie serangan pada kita bila kita ada ketakutan yg melampau..punca nya dari stress..tapi bila aku ingat balik aku xde stress pun hari tu..cuma keje kat office je la banyak sekarang nie..baru lah doctor terangkan pada aku yg panic attack nie serang tidak kira masa..walaupun kita x stress hari tu..tapi disebabkan masalah atau bebanan yang sebelumnya..dia boleh menyerang tidak kira masa..baru la aku paham..tiba rasa nak menangis pulak..tahan ijat tahan!!!!malu la kat doctor kalau managis kat situ..hahha...sebelom keluar doctor pesan supaya selalu dekatkan diri dengan allah..kawal perasaan dan cara pernafas dengan betul..
 
keluar dari bilik doctor..hubby dah sibuk2 Tanya..ape doctor cakap..ermm..ape lagi berbakul2 la kena bebel..dah berkali dia pesan kat aku suh kawal emosi..jangan terlalu banyak fikir..takut aku sakit katanya..dan sekarang  bila dah jadi macam nie..angin la dia!!heheh..xde ape 2 ubat untuk malam tu..doctor just bagi ubat mengantuk je..suh aku rehat banyak..ermm..kalau x jadi macam tu..sure aku xtahu kesan dari aku stress boleh buat aku kena panic attack..insyaallah..lepas nie aku akan belajar kawal emosi aku..kat bawah nie ade sedikit info pasal PANIC ATTACK nie..
 
PANIC ATTACK

Saat ini, segala sesuatu berjalan serba cepat. Kondisi ini sangat memungkinkan seseorang merasakan stres, karena tak mampu menghadapi tekanan dari kondisi yang serba cepat itu. Tanpa disadari, stres kemudian mempengaruhi kesehatan, seperti kesemutan atau mati rasa di tangan, mual, atau nyeri dada. Jika Anda mengalami hal itu juga, bisa dipastikan Anda mengalami yang namanya serangan panik (panic attack ).

Serangan panik biasanya menghasilkan rasa tidak nyata atau perasaan takut karena kehilangan kontrol. Hal itu ditandai dengan serangan tiba-tiba atau merasa terteror yang biasanya disertai dengan hati berdebar-debar, berkeringat (sweatiness), kelemahan, pingsan, atau pusing. Serangan panik juga bisa bagian dari gejala gangguan kecemasan. Gangguan ini dapat diobati.

Gejala-gejala
Gejala-gejala serangan panik muncul tiba-tiba, tanpa sebab yang jelas. Di antaranya ialah:
  • Detak jantung cepat (palpitasi).
  • Sakit di bagian dada.
  • Sakit perut.
  • Pusing dan mual.
  • Kesulitan bernapas, merasa perasaannya tertahan.
  • Kesemutan atau mati rasa di tangan.
  • Hot flashes atau kedinginan.
  • Sensasi mimpi atau distorsi persepsi.
  • Merasa ingin melarikan diri.
  • Takut kehilangan kontrol dan melakukan sesuatu yang memalukan.
  • Takut mati.
  • Merasa terteror (membayangkan hal-hal yang mengerikan dan merasa tak berdaya untuk mencegahnya).
Penyebab

Tidak ada yang tahu persis mengapa hal itu terjadi atau mengapa beberapa orang lebih rentan terhadap gangguan ini daripada yang lain. Namun, gangguan panik biasanya ditemukan secara genetik. Namun, meski tidak memiliki riwayat ini, ada juga orang-orang tertentu yang mengalaminya.
Seringkali, serangan pertama dipicu oleh penyakit fisik, stres berat, atau obat-obatan yang meningkatkan aktivitas di bagian otak yang terlibat dalam reaksi ketakutan. Peningkatan frekuensi serangan panik telah terlihat pada beberapa wanita selama kehamilan.
Pengobatan
Saat ini, ada berbagai perawatan yang tersedia untuk mengendalikan serangan panik, termasuk beberapa obat yang efektif dan bentuk-bentuk khusus dari psikoterapi.
Obat dari keluarga beta-blocker kadang-kadang digunakan untuk mengobati gejala fisik yang berhubungan dengan serangan panik.
Gangguan panik merupakan salah satu gangguan yang paling mudah diobati dari semua gangguan kecemasan. Pengobatan yang biasa dilakukan ialah dengan mengkonsumsi jenis obat dan melakukan psikoterapi kognitif untuk membantu mengubah pola pikir yang mengarah pada ketakutan dan kecemasan.

Tangani Serangan Panik Sendiri

Jika Anda memiliki gangguan panik, jangan panik. Anda bisa, kok, menangani atau mengobatinya sendiri. Misalnya dengan mengambil istirahat dari setiap aktivitas yang Anda lakukan dan berusaha menikmati hobi Anda.
Berikut beberapa cara lain yang bisa Anda coba:
  • Berolahraga untuk melatih tubuh jauh dari ketegangan.
  • Melakukan teknik relaksasi seperti meditasi, yoga, bernyanyi.
  • Makan makanan yang sehat dengan banyak buah-buahan dan sayuran segar.
  • Berkonsultasi ke dokter, terutama jika keluhan fisik bertahan.
Nota kaki :sorry dalam bahasa indo..faham2 sendiri la ye..heheh


No comments:

Post a Comment